De 9-jarige Tim woont al enkele jaren in een leefgroep en zijn woedeaanvallen blijven de begeleiders en de mama zorgen baren… Onlangs viel hij een begeleider met een mes aan.
Ook de 14-jarige Evelien woont al enige tijd in een leefgroep, ze automutileert en wil dood.
De 16-jarige Youssef steelt eten op het internaat en liegt er voortdurend over. 
De 36-jarige matig mentaal gehandicapte Armand is erg verdrietig om het overlijden van zijn moeder en is hevig verliefd op een begeleidster…

Deze verschillende verhalen roepen uiteenlopende vragen op en soms lopen we samen vast in het wanhopig zoeken naar snelle, concrete oplossingen…
Hoe kunnen we dit gedrag begrijpen? Wat kan de relationele of contextuele betekenis zijn van dit gedrag ?
 
We onderzoeken hoe we naar verschillende gedragingen, symptomen en diagnoses kunnen kijken vanuit het contextueel denken.
  • Wat kan agressie ons vertellen vanuit de balansen van geven en nemen ?
  • Hoe kan automutilatie een vorm van loyaliteit zijn ? 
  • Hoe kunnen we steelgedrag beter begrijpen vanuit een meerzijdig partijdige houding?

Daarnaast leren we met een contextuele bril (werk)hypotheses te vormen om verontrustend en moeilijk gedrag bij kinderen, jongeren en volwassenen te begrijpen en te plaatsen binnen de context van hun systeem; een gezin, een leefgroepplaatsing, pleeg- en adoptiegezinnen…

Wat kunnen we hier dan mee in ons dagdagelijks werk?
Vanuit deze circulaire, contextuele werkhypotheses gaan we aan de slag met verschillende contextuele hulpverleningsvaardigheden.
  • Hoe maak ik contact  met kinderen, jongeren en hun context?
  • Welke (contextuele) vragen kan ik stellen en welke net niet?
  • Hoe kan ik passend erkenning geven voor de lasten en verdiensten van iedereen in de context?
  • Hoe kan ik mij als hulpverlener blijvend meerzijdig partijdig opstellen?
  • Hoe kan ik op zoek gaan naar resterende hulpbronnen?
  • Hoe kan ik verbindend werken en tot ‘echte’ dialoog komen?
  • Wat als de cliënten moeilijk of amper praten?

Hierbij is het de bedoeling dat de deelnemers kunnen oefenen met de verschillende contextuele vaardigheden aan de hand van verbale en non-verbale technieken (de duplomethodiek, genogrammen,…). Zo kunnen de deelnemers al doende hun hulpverleningsgereedschapskist aanvullen met creatief materiaal en een verfrissende, contextuele blik meenemen naar de dagdagelijkse hulpverleningsvraagstukken.


Voor wie

Voor begeleiders en therapeuten die met kinderen, jongeren, gezinnen en volwassenen werken en wat meer creatief en contextueel aan de slag willen gaan.

Waarom kiezen voor Rapunzel?

Meer dan 15 jaar ervaring

Rapunzel staat garant voor professionele begeleiding en vorming
waarbij een stevige theoretische onderbouw en praktische toepassingen steeds hand in hand gaan.

We besteden eveneens ruime aandacht aan de persoon van de hulpverlener en de opbouw van de hulpverleningsrelatie.

Ervaren opleiders

Wij werken met zeer bekwame en ervaren opleiders bij wie vakkennis en praktijkervaring hoog in het vaandel staan.

Geliefd door cursisten

Wij ontvangen cursisten uit alle hoeken van het land en cursisten keren graag terug naar Rapunzel.

  • Creatieve opdrachten geven ruimte om te leren en exploreren op een niet dwingende, schoolse manier.
  • De kracht van de opleiding vind ik de diversiteit aan kaders en stromingen in combinatie met de persoonlijke vorming.

Inspirerende locatie

De vormingsruimtes van Rapunzel zijn een mooie en inspirerende plek om bij te leren.

Bovendien zijn creatief en beeldend werk, metaforen en sprookjes nooit ver weg.

» Bekijk meer sfeerbeelden

Goede ligging

Rapunzel is gehuisvest in het centrum van Diest op wandelafstand van het station.

  Open Google Maps

We volgen de wetgeving op de voet

Rapunzel volgt de huidige wetgeving op de psychotherapie op de voet en we stemmen ons aanbod hierop af.

Wij ijveren bovendien voor een gelijkwaardige benadering voor iedereen die een hulpverlenend beroep uitoefent.

Erkend als dienstverlener voor de KMO portefeuille

RapunzelVZW is erkend door het Agentschap Ondernemen van de Vlaamse Overheid als dienstverlener voor de KMO portefeuille en het werken met opleidingscheques.
» Kom alles te weten over de werking van KMO portefeuille.