Veerkracht is, volgens het woordenboek, het vermogen om te herstellen van stress en tegenslag. In de – vaak stresserende - werkomgeving van vele hulpverlenings- en zorgteams is dit een zeer gewenste maar niet makkelijk te verwerven kwaliteit.
Dit programma wil leidinggevenden ondersteunen bij het stimuleren en vergroten van de veerkracht in hun team. Hoe pak je dat best aan? Waar moet je op letten? Welke tools zijn er om de rekkracht in je team te versterken?
We willen dit thema opnemen vanuit een ervaringsgerichte aanpak. Eigen ervaringen i.v.m. omgaan met stress en verhogen van de veerkracht zowel van jezelf als van je team vormen het vertrekpunt. Hoe pak je dat aan voor jezelf? Hoe verhoog je de veerkracht en zelfzorg in je team? Wat heeft gewerkt en wat niet? Welke vragen heb je hierbij? Wat zou je graag nog opsteken hierover?
Tevens werken we vanuit oplossingsgerichte vragen, die we zowel in de leergroep als in ons team kunnen gebruiken: waar zijn we goed in? Wat leren we over onszelf? Welke positieve eigenschappen en talenten hebben we ingezet? Waarin hebben we onszelf overtroffen? Mildheid en warme aandacht voor onszelf en onze medewerkers zijn hierbij cruciaal. Veerkrachtige antwoorden opmerken en vervolgens versterken, is hierbij een belangrijke motor. “Alles wat aandacht krijgt, groeit”.
Daarnaast willen we een aantal modellen en tools aanreiken die kunnen helpen om medewerkers, zowel individueel als in groep, te ondersteunen, ook als het moeilijk gaat.
We denken bijvoorbeeld aan: modellen en ideeën rond “van invloed zijn op een groep”; “het bevorderen van zelfzorg”; “energievragers en energiegevers”; “veerkrachtgerichte interventies”; “positieve psychologie” e.a.
We zorgen er ook voor dat de deelnemers een aantal praktische tools meekrijgen die mogelijk voor hun medewerkers nuttig kunnen zijn. We denken aan checklists rond zelfzorg, tips i.v.m. omgaan met stress, oefeningen ivm werk/leven-balans enz.
Bij dit alles is het groepsproces ook erg belangrijk: wat kunnen we leren van elkaar, hoe kunnen we elkaar ondersteunen (mogelijk ook buiten dit programma om), hoe kunnen we leren van cases die ingebracht worden?