Veerkracht is, volgens het woordenboek, het vermogen om te herstellen van stress en tegenslag. In de – vaak stresserende - werkomgeving van vele hulpverlenings- en zorgteams is dit een zeer gewenste maar niet makkelijk te verwerven kwaliteit.

Dit programma wil leidinggevenden ondersteunen bij het stimuleren en vergroten van de veerkracht in hun team. Hoe pak je dat best aan?  Waar moet je op letten? Welke tools zijn er om de rekkracht in je team te versterken?

We willen dit thema opnemen vanuit een ervaringsgerichte aanpak. Eigen ervaringen i.v.m. omgaan met stress en verhogen van de veerkracht zowel van jezelf als van je team vormen het vertrekpunt. Hoe pak je dat aan voor jezelf? Hoe verhoog je de veerkracht en zelfzorg in je team? Wat heeft gewerkt en wat niet?  Welke vragen heb je hierbij? Wat zou je graag nog opsteken hierover? 

Tevens werken we vanuit oplossingsgerichte vragen, die we zowel in de leergroep als in ons team kunnen gebruiken: waar zijn we goed in?  Wat leren we over onszelf? Welke positieve eigenschappen en talenten hebben we ingezet?  Waarin hebben we onszelf overtroffen? Mildheid en warme aandacht voor onszelf en onze medewerkers zijn hierbij cruciaal. Veerkrachtige antwoorden opmerken en vervolgens versterken, is hierbij een belangrijke motor. “Alles wat aandacht krijgt, groeit”.

Daarnaast willen we een aantal modellen en tools aanreiken die kunnen helpen om medewerkers, zowel individueel als in groep, te ondersteunen, ook als het moeilijk gaat.
We denken bijvoorbeeld aan: modellen en ideeën rond “van invloed zijn op een groep”; “het bevorderen van zelfzorg”; “energievragers en energiegevers”; “veerkrachtgerichte interventies”; “positieve psychologie” e.a.
We zorgen er ook voor dat de deelnemers een aantal praktische tools meekrijgen die mogelijk voor hun medewerkers nuttig kunnen zijn. We denken aan checklists rond zelfzorg, tips i.v.m. omgaan met stress, oefeningen ivm werk/leven-balans enz.

Bij dit alles is het groepsproces ook erg belangrijk: wat kunnen we leren van elkaar, hoe kunnen we elkaar ondersteunen (mogelijk ook buiten dit programma om), hoe kunnen we leren van cases die ingebracht worden?


Voor wie

Leidinggevenden in hulpverlenings- en zorgteams.

Waarom kiezen voor Rapunzel?

Meer dan 15 jaar ervaring

Rapunzel staat garant voor professionele begeleiding en vorming
waarbij een stevige theoretische onderbouw en praktische toepassingen steeds hand in hand gaan.

We besteden eveneens ruime aandacht aan de persoon van de hulpverlener en de opbouw van de hulpverleningsrelatie.

Ervaren opleiders

Wij werken met zeer bekwame en ervaren opleiders bij wie vakkennis en praktijkervaring hoog in het vaandel staan.

Geliefd door cursisten

Wij ontvangen cursisten uit alle hoeken van het land en cursisten keren graag terug naar Rapunzel.

  • Creatieve opdrachten geven ruimte om te leren en exploreren op een niet dwingende, schoolse manier.
  • De kracht van de opleiding vind ik de diversiteit aan kaders en stromingen in combinatie met de persoonlijke vorming.

Inspirerende locatie

De vormingsruimtes van Rapunzel zijn een mooie en inspirerende plek om bij te leren.

Bovendien zijn creatief en beeldend werk, metaforen en sprookjes nooit ver weg.

» Bekijk meer sfeerbeelden

Goede ligging

Rapunzel is gehuisvest in het centrum van Diest op wandelafstand van het station.

  Open Google Maps

We volgen de wetgeving op de voet

Rapunzel volgt de huidige wetgeving op de psychotherapie op de voet en we stemmen ons aanbod hierop af.

Wij ijveren bovendien voor een gelijkwaardige benadering voor iedereen die een hulpverlenend beroep uitoefent.

Erkend als dienstverlener voor de KMO portefeuille

RapunzelVZW is erkend door het Agentschap Ondernemen van de Vlaamse Overheid als dienstverlener voor de KMO portefeuille en het werken met opleidingscheques.
» Kom alles te weten over de werking van KMO portefeuille.