Lotte (13 jaar) heeft last van ernstige dwanggedachten en tics. Dit heeft invloed op haar dagelijks leven, haar schoolleven en haar gezin. Ze loopt helemaal vast en belandt voornamelijk in bed.
Wanneer ouders ten einde raad zijn, de school geen mogelijkheden meer ziet en de jongere zelf zich beschrijft als loser, dreig je als hulpverlener mee te verzanden in een probleemverhaal van machteloosheid. Het appèl is groot om oplossingen aan te reiken die uiteindelijk ontoereikend blijken.
Tijdens deze tweedaagse workshop krijg je narratieve handvatten aangeboden om het probleem in een groter geheel te kunnen plaatsen.
We leren kijken naar wat de klacht vertelt en wat we kunnen leren van de klacht om dan te zoeken naar hoe deze minder in de weg kan staan.
Je leert vertragen, stil te staan bij de taal die je gebruikt bij het stellen van vragen en in het spreken over de klacht. Je leert externaliserende gesprekken voeren, je vertrekt vanuit een nieuwsgierigheid om (opnieuw) op zoek te gaan naar de veelheid van ervaringen en verhalen die verborgen zijn.
Op creatieve wijzen zoals het schrijven van brieven, het gebruiken van objecten, passende metaforen, beelden of teksten trachten we een proces op gang te zetten waardoor er terug groei mogelijk wordt en er weer ruimte komt voor beweging.
Bij Lotte en haar gezin zorgde het beeld van de reis met de onzichtbare rugzak voor mogelijkheden. Door de klachten op deze manier te bekijken, kwam er erkenning voor de zwaarte en voor de inzet van Lotte en begrip voor het stilvallen van haar leven. Doordat iedereen op een andere manier naar de problemen ging kijken, kon er weer beweging op gang komen. De context werd op een andere manier georganiseerd rond de problemen en er werd op een andere manier gesproken en gezocht naar verandering. Ook op school werd dit beeld verder uitgedragen, waardoor er meer begrip kwam en er een passendere afstemming gezocht werd.
Met een onbevangen blik en beweeglijke geest hopen we met jou de reis aan te kunnen vatten om jullie rugzak aan te vullen met verrassende narratieve hulpmiddelen.