Hulpverlening gebeurt steeds in het kader van een interpersoonlijk contact: het hulpverleningsgesprek. In dat gesprek is niet enkel de inhoud belangrijk. Zo’n gesprek moet ook voldoen aan een aantal formele voorwaarden. Het is immers meer dan een uitwisseling van informatie. Het is ook een ontmoeting tussen twee (of meer) unieke personen, de ene met een vraag, de andere met enkele mogelijke antwoorden.

Een goed hulpverleningsgesprek begint bij empathisch luisteren. Dit is een specifieke vorm van luisteren, waarbij de hulpverlener op een actieve wijze ondersteunend aanwezig is. Echt luisteren is in eerste instantie niet gericht op het oplossen van problemen (advies geven, corrigeren, interpreteren ...). Het is vooral contact krijgen met het lijden van mensen, het is stilte laten, ruimte maken voor de cliënt, vertrouwen hebben in de cliënt, ongenoegen kunnen verdragen, geduld hebben, open staan, enz.

Echt luisteren is slechts één van de thema's van deze training. Verder gaan we ook stilstaan bij vragen als:

  • wat zijn de kenmerken van een goed hulpverleningsgesprek?
  • Over welke vaardigheden dient de hulpverlener te beschikken?
  • Welke technieken heeft de hulpverlener ter beschikking?
  • Hoe kan een gesprek gestructureerd worden?
  • Hoe vind je het juiste evenwicht tussen afstand en nabijheid?
  • Hoe kan je de impact van een gesprek optimaliseren?

In de training willen we zo nauw mogelijk aansluiten bij de hulpverleningspraktijk. De deelnemers kunnen zelf actief hun eigen praktijkervaring inbrengen. We gaan vooral veel praktisch oefenen.


Voor wie

Deze training is bedoeld voor alle hulpverleners die willen stilstaan bij de basis van hun werk en die hun gespreksvaardigheden en technieken willen bijschaven. De nadruk ligt op het aanleren van bruikbare professionele vaardigheden en technieken.

Waarom kiezen voor Rapunzel?

Meer dan 15 jaar ervaring

Rapunzel staat garant voor professionele begeleiding en vorming
waarbij een stevige theoretische onderbouw en praktische toepassingen steeds hand in hand gaan.

We besteden eveneens ruime aandacht aan de persoon van de hulpverlener en de opbouw van de hulpverleningsrelatie.

Ervaren opleiders

Wij werken met zeer bekwame en ervaren opleiders bij wie vakkennis en praktijkervaring hoog in het vaandel staan.

Geliefd door cursisten

Wij ontvangen cursisten uit alle hoeken van het land en cursisten keren graag terug naar Rapunzel.

  • Creatieve opdrachten geven ruimte om te leren en exploreren op een niet dwingende, schoolse manier.
  • De kracht van de opleiding vind ik de diversiteit aan kaders en stromingen in combinatie met de persoonlijke vorming.

Inspirerende locatie

De vormingsruimtes van Rapunzel zijn een mooie en inspirerende plek om bij te leren.

Bovendien zijn creatief en beeldend werk, metaforen en sprookjes nooit ver weg.

» Bekijk meer sfeerbeelden

Goede ligging

Rapunzel is gehuisvest in het centrum van Diest op wandelafstand van het station.

  Open Google Maps

We volgen de wetgeving op de voet

Rapunzel volgt de huidige wetgeving op de psychotherapie op de voet en we stemmen ons aanbod hierop af.

Wij ijveren bovendien voor een gelijkwaardige benadering voor iedereen die een hulpverlenend beroep uitoefent.

Erkend als dienstverlener voor de KMO portefeuille

RapunzelVZW is erkend door het Agentschap Ondernemen van de Vlaamse Overheid als dienstverlener voor de KMO portefeuille en het werken met opleidingscheques.
» Kom alles te weten over de werking van KMO portefeuille.